Uzmanību, gatavību.....JOGA!!!

Attieksmes jautājums jeb, vai mēs esam kliņģeri?

Es ļoti labi atceros savus pirmos soļus jogas virzienā, tie bija ļoti nedroši, jo manā galvā bija iesēdies viens pamatīgs stereotips, kas man neļāva šai brīnišķīgai lietai pievērsties jau agrāk, un proti – es neesmu lokana! Ar skaudību uzlūkoju dažus savus fitnesa kolēģus, kas mierīgi sēdēja špagatā un mudināja arī pārejos tā darīt. Bet kā jau zināms, viss notiek kā jānotiek! Kad es satiku savu pirmo jogas skolotāju Jocke Salokorpi, un iepazīstoties mums vajadzēja pastāstīt par sevi, sekoja mans stāsts, ko pabeidzu ar vārdiem  my biggest problem is flexibility..., viņš pārjautāja, jo teica, ka nesaprotot manu pēdējo teikumu. Un tad sekoja gara pauze un ģeniāla frāze, ko es tagad stāstu saviem draugiem, t.i., jums visiem: “Teikt, es neesmu pietiekami lokans jogai ir tas pats, kas teikt, es neesmu pietiekami tīrs, lai mazgātos!”

Publikācijas sociālajos tīklos un žurnālos ar skaistiem cilvēkiem savērptās pozās un mezglos sasietām ekstremitātēm iedvesmo varbūt kādu asu izjūtu cienītāju, bet pārsvarā tās rada sajūtu, ka TAS NU GAN NAV DOMĀTS MAN! Atceries, šo bilžu, mērķis nav motivēt, bet pārsteigt un varbūt pat mazliet šokēt publiku.

Tev NAV jāsasien sevi deviņos mezglos kā kliņğeri, lai sajustu jogas pozitīvo iedarbību. Jogas terapeitiskais efekts nav atkarīgs no tā vai Tu atliecoties ar pēdām aizsniegsi savas ausis ar kāju pirkstiem vai, stāvot uz vienas kājas, otru pacelsi gaisā taisnu kā karoga mastu. Ar izcilu lokanību daba apveltījusi tikai ļoti nelielu cilvēces daļu un, ja Tu neesi to vidū, nepārdzīvo, lokanību, tāpat kā spēku un izturību, var attīstīt regulāri un sistemātiski praktizējot. Tu jautāsi vai vajag? Atbildēšu - vajag! Vesels, attiecīgi spēcīgs cilvēks nav tas, kam liela muskuļu masa, bet tas kam veselas locītavas. Taču šeit svarīgi atcerēties, ka joga nekādā ziņā nav vardarbība pret sevi. Tā ir radoša darbība, kas no Tevis prasa gan savu stipro, gan vājo pušu apzināšanos. Joga rosina cilvēku paraudzīties uz sevi no “iekšpuses”. 

Dodoties uz jogas nodarbību, atstāj savu tiesnesi mājās. Mēs no mazām dienām tiekam radināti sacensties un kādam kaut ko pierādīt – būt labākajam, darīt vairāk, sasniegt nesasniedzamo. Nepārproti, es neesmu pret veselīgu konkurenci, bet tikai ne uz jogas paklāja! Ejot pa dzīvi ar elkoņiem pa priekšu var nodarīt vairāk ļaunuma kā labuma.

Uz paklājiņa VIENMĒR atceries, ka šeit nav vietas sacensību garam. Pirmās asociācijas, kas Tev saistās ar vārdu joga ir miers un harmonija. Taču šīs īpašības ir pilnīgā pretstatā sacensību principam. Nekad nesacenties, bet izmanto rūpīgu pašizpēti un dziļu pieņemšanu. Mācies ar sevi sadarboties. Jogas prakse ir saistīta ar tādu īpašību kā maigums, paļāvība un lokanība ne tikai kā ārēja-fiziska izpausme, bet arī iekšēja-mentāla. Taču šajā maigumā ir neiedomājama jauda un spēks.

Aizmirsti teicienu “Bez sāpēm nav uzvaras”! Tas ir absolūti maldīgs priekšstats, ka joga nav iedomājama bez sāpēm, jo tas atkal mūs noved pie sacensības. Jogā nav vajadzības un jēgas būt mazohistam. Jogas mērķis ir izvairīties no jebkādām ciešanām. Tāpēc NEKAD nesteidzini savu ķermeni, maini attieksmi – esi pacietīgs, maigs un pateicīgs! Turpmāk, lai par Tavu lozungu kļūst: “Sāpes nenes uzvaru!”

Katrs cilvēks ir unikāls. Jogas grupā var būt pilnīgi vesels spēcīgs 18 gadīgs jaunietis un tikpat labi 60 gadīga kundze ar hipertoniju un hroniskām muguras sāpēm. Tādēļ viņu katra individuālā poza ārēji būs krietni atšķirīga, bet ne iekšēji. Katrai pozai kā zināms ir divas galvenās prasības: tai ir jābūt stabilai un ērtai! Kas tad ir stabila poza: tā ir poza, ko iespējams stabili noturēt noteiktu laika posmu. Tas nebūt nenozīmē, ka Tev jāsastingst pilnīgi nekustīgam. Poza kļūst stabila, kad prāts ir stabils. Kamēr Tu nekontrolē savas domas un negatīvās emocijas, Tava ķermeņa stāvoklis būs nestabils. Attīstot pašizpēti, Tu iemācīsies kontrolēt sava prāta nebeidzamo karuseli. Ērta poza, savukārt ir tāda kas rada prieku un mundrumu, nevis garlaicību vai nogurumu, tā padziļina apzinātību, kas ir cieši saistīta ar apmierinātību un, attīstot apzinātību, mēs panākam lielāku atbrīvošanos un dziļāku laimes sajūtu.

Klausi savu ķermeni! Neviens to nepazīst labāk kā Tu pats. Praktizējot jogu Tu iepazīsies ar savām stiprajām un ne tik stiprām īpašībām, iepazīsi savus ierobežojumus tajā vai citā pozā. Praktizē jogu uz SAVU iespēju robežas. Iespēju robeža tas ir intensitātes punkts, kurā poza jau ir pietiekami grūta, bet nerada sāpes vai diskomfortu. Lai soli pa solim, lēni un uzmanīgi šīs savas iespēju robežas paplašinātu, atklājot sev jaunas, vēl neizpētītas teritorijas. Lai praktizētu droši un uz Sav iespēju robežas strādā ar pašizpēti, mācoties ieklausīties savā ķermenī. Tu vari katru jogas nodarbību pārvērst par pašizpētes treniņu, atmetot vērtēšanu. Ieklausies sava ķermeņa valodā, kas nemitīgi sūta informāciju no muskuļiem, saistaudiem kauliem un pat no ādas. Mēģini šos signālus sadzirdēt. Mācies veidot dialogu ar savu ķermeni.

Praktizējot jogu, Tu sāksi apjaust sava ķermeņa un apziņas saikni. Iemācīsies no vienas pozas otrā pāriet ar paļāvību un mierīga vērotāja attieksmi. Tu sajutīsi pārliecību par saviem spēkiem, līdzsvaru un harmoniju, kas piepildīs katru Tavu dzīves mirkli. Tu atbrīvosies no neveiklām kustībām un stīvuma. Praktizējot Tu sajutīsi savu ritmu, sadzirdēsi savu iekšējo klusumu, mieru un pārliecību. Kad tas notiks, jogas mērķis būs sasniegts.

Raksta tapšanā izmantoti citāti no grāmatas G.Feuerstein, L.Payne :"Yoga for dummies", Willey Publishing, Inc., 2007.

Foto no www.pinterest.com



PirmdienāsiCreated with Mozello - the world's easiest to use website builder.

 .