Aizraujošā joga bērniem un pusaudžiem


Nav noslēpums, ka mūsdienu bērnu veselība ir apdraudēta. Kāds varbūt teiks – ekoloģija, iedzimtība u.t.t. Taču statistika liecina, ka lielāko daļu veselības problēmu bērni iegūst jau pirmskolas un sākumskolas laikā. Skolioze, plakanā pēda, redzes traucējumi, gastrīts, aptaukošanās, atmiņas un koncentrēšanās problēmas – šo sarakstu varētu turpināt, taču gandrīz visu ir iespējams novērst, ja savlaicīgi “sakārto” bērna dzīvesveidu. Nekad nav par vēlu atslābināt saspringtos muskuļus, ielocīt stīvo mugurkaulu, atgūt vingru gaitu un labu stāju.

Garās stundas skolas solā, mājās pie TV un datora vai, stumdot ar pirkstiņu, tālruņa vai kādas citas ierīces ekrānu dara savu. Tikai mēs paši varam palīdzēt bērnam izkļūt no šī apburtā loka: bērna lielākais stimuls darboties ir viņa paša vecāku labais piemērs. Mēs nevaram nopirkt bērnam velosipēdu, basketbola grozu vai futbola bumbu cerībā, ka viņš pats tagad sportos. Bērnam ir vajadzīga iedvesma un kurš gan cits, ja ne paša mamma vai tētis?

Joga palīdz atrisināt ļoti daudzas veselības problēmas. Liela daļa jogas vingrojumu ir vērsti uz muguras un vēdera muskulatūras nostiprināšanu, kas savukārt nodrošina mugurkaula stabilitāti. Regulāras nodarbības labvēlīgi ietekmē ne tikai fizisko formu, bet arī iekšējo orgānu un sistēmu darbību, psihi, māca koncentrēties. Joga palīdz cīnīties ar mūsdienu bērnu problēmu – hiperaktivitāti. Lēnas, plūstošas kustības, pozas noturēšana, atslābināšanās – tās ir jogas vingrinājumu pozitīvās īpašības, kas palīdz bērnam tikt galā ar šī saspringtā un tehnoloģijas pārņemtā gadsimta stresu, kā arī fizisko un emocionālo spiedienu, ar ko viņi augot saskaras. Jogas nodarbības uzlabo koordināciju, spēku, stāju, koncentrēšanos, pašpārliecinātību un atmiņu, turklāt tās ir jautras!

Bērnu joga tā nav tikai fiziskā attīstība un organisma imunitātes stiprināšana, tas ir aizraujošs un dabisks veids, kā virzīt bērna enerģiju, lai veidotu viņā pozitīvu attieksmi pret apkārtējo pasauli. Pateicoties jogai, bērns iemācās pārvaldīt savu ķermeni, savas domas un savu turpmāko dzīvi kopumā. Šim procesam jābūt aizraujošam. Bērnu jogā netiek izmantoti sanskrita sarežģītie nosaukumi, sevišķi, ja darbs ir ar jaunākā vecuma bērniem. Nodarbībās tiek rosināta iztēle, fantāzija, iztēlojoties, kādu dzīvnieku atgādina tā vai cita poza. Mazākajiem ļoti patīk atdarināt, tāpēc viņiem šāda darbošanās varētu iet pie sirds.

Jau piecu gadu vecumā ir bērni, kas šaubās par savām spējām un labāk izvēlas nemēģināt, nekā kļūdīties. Bērniem ir vajadzīgs iedrošinājums darīt nesacenšoties ar pārējiem un veikt dažādas pozas, kas katram pa spēkam, ne tikai mēģināt, bet arī gūt prieku no šiem centieniem un just gandarījumu par savām spējām.

2-3 gadi: dabas iedvesma.

Pavisam mazajiem joga ir strauja nodarbība, kuras pozas ir aizgūtas no dabas, piemēram kaķa, lauvas, čūskas, suņa, tauriņa un koka poza, kas palīdz attīstīt gan lielo, gan smalko muskulatūru un veicina iztēli. No mazajiem netiek prasīts sēdēt mierīgi un meditēt, tomēr dzīvnieku skaņu atdarināšana, piemēram “Mūū” palīdz pagarināt elpu un nomierināt prātu. Stāvēšana uz vienas kājas, izliekoties par koku, attīsta līdzsvaru un koncentrēšanos.

4-6 gadi: skaņas, klusums, brīnumi un burvestības.

Šī vecuma bērniem māca atslābināties, mudinot izkust kā saldējumam vai būt mīkstiem kā spageti. Nodarbībā izmanto gan skaņu, gan klusumu, kas mūsu ikdienā ienāk arvien retāk. Kustības bez skaņas rada maģisku noskaņu un māca pie tā pierast. Šajā vecumā bērni vēl aizvien ir lokani, tāpēc viņiem padodas dažādas sarežģītas pozas.

7-9 gadi: iepazīt savu elpu.

Bērnu plaušas pilnībā attīstās tikai ap 8 gadu vecumu. Pilna elpa ir saistīta ar koncentrēšanos, tāpēc līdz šim vecumam bērns vēl nespēj ilgi nosēdēt mierā. Turpretī šajā vecumā var jau sākt mācīt vienkāršus elpošanas paņēmienus, piemēram, bites elpošanu, kas nomierina prātu. Bez sāncensības bērni mācās paildzināt elpu. Joga ir spēcīgs veids, kā parādīt bērniem, ka ikvienam ir savs attīstības temps, izdalot katra bērna īpašās spējas: kādam labāk padodas karotāja poza, kādam koks, bet tas nav būtiski!

Atslābināšanās un vizualizācija palīdz attīstīt valodu un ieklausīties iekšējā balsī. Bērni tiek mudināti dalīties savās sajūtās. Meditāciju apgūst pamatu līmeni, piemēram, klausoties putnu dziesmas.

9-12 gadi: stiepšanās augot.

Šajā vecumā bērni ir diezgan noguruši. Viņi nāk pēc skolas, jau izpildījuši mājas darbus, runādami pa mobilo tālruni. Viņus nogurdina arī hormonālās pārmaiņas un prasības skolā. Viņu pasaule ir pašreizēja un nepiezemēta. Šajā vecumā svarīgi akcentēt uzmanību uz to, kā tikt galā ar stresu.

Šī vecuma bērni vairs nav tik lokani, viņi strauji aug, un kauli aug ātrāk nekā muskuļi, tāpēc muskuļi ir īsāki un mazāk elastīgi. Toties viņi jau ir pietiekami spēcīgi, lai varētu izpildīt dažādas spēka pozas vai saules sveicināšanu.  Bērnus aizrauj jogas ezoteriskie aspekti un neparastums. Viņiem joprojām patīk, izmantojot vizualizācijas, raksturot savas sajūtas.

13 un vecāki: pārliecība par savu ķermeni un iekšējā stabilitāte.

Pusaudžiem ir ļoti saspringti pleci no sēdēšanas pie rakstāmgalda un smagu skolas somu nešanas. Meitenes šajā vecumā satrauc ķermeņa formu attīstība. Visbiežāk pusaudži vēlas tieši vizualizāciju un atjaunojošās pozas. Jo piepūle skolā un hormonālās pārmaiņas ir vēl izteiktākas kā iepriekš. Viņi ir viegli aizkaitināmi, tāpēc ir svarīgi palīdzēt viņiem rast iekšējo mieru un stabilitāti. Tās nav psihologa konsultācijas, bet bērni jūtas labi, kad tiek uzklausīti, jo jogā visi ir draugi.

SVARĪGI!

Pirmskolas vecuma bērniem un jaunāko klašu skolēniem ir kontrindicētas sarežģītas un apgrieztās pozas!!! Bērna mugurkauls vēl nav pietiekami nobriedis, lai noturētu ķermeņa svaru.

Nekad neliec bērnam vingrot, ja viņa pašsajūta nav laba, vai viņš nav pilnībā izveseļojies pēc slimošanas.

Bērnu jogā nepraktizē elpošanas tehnikas, ja jogo ar bērnu mājās seko, lai viņš elpo, lai neiztur elpu, bet elpo brīvi un dabiski.

Ja jūs praktizējat jogu kopā ar savu bērnu, atbrīvo viņu tajā dienā no citām fiziskām nodarbībām. Tāpat arī atceries, ka vienā pozā bērns drīkst palikt ne ilgāk kā 1 minūti.

Vienmēr sākat ar iesildīšanos, bet pabeidzat ar atslābināšanos.

Bērnu joga (tāpat kā pieaugušo) nav sports, tā nav dzīšanās pēc rezultāta, šīs nav sacensības. Vienkārši gūstat baudu no kopābūšanas un ieguvēji būs visi iesaistītie!

Izmantotā literatūra:

Viktorija Vudhola, Džonatans Setins un un triyoga “Joga ikvienam. Atrodi savu jogu”.

B.Rogozins,  “Joga bērniem”, “Filosofskaja kņiga””, 2015.

K.Cebrofa, P.Cebrofs “Joga mātēm un bērniem”, Rīga,  “Zvaigzne”, 1981.

Foto no www.pinterest.com

PirmdienāsiCreated with Mozello - the world's easiest to use website builder.

 .