Drošība uz jogas paklājiņa


Tu noteikti kādreiz esi redzējis skaistas bildes, kur atlētiski jaunieši un jaunietes ir savērpušies visneiedomājamākajās pozās un vēl smaida. Tu nodomā, eh!...., ka es arī tā varētu!!! Tu mēģini kaut ko izdarīt, bet ak vai....mugura....celis.....kakls....roka!!!

Tā kā atbildība par to, ko Tu dari prakses laikā gulstas uz Tevi pašu, vajadzētu paturēt prātā dažas lietas, lai joga sniegtu prieku, gandarījumu, neradītu sāpes un savainojumus un ļautu pamazām virzīties uz progresu.

Lielākoties, iemesls, kāpēc cilvēks savaino sevi, nav skolotāja paviršība vai neziņa, bet paša nepiesardzība un neuzmanība, kā arī vēlme līdzināties citiem, sacensties un salīdzināt.

Skolotājs nevar zināt, kas notiek tavā ķermenī, tikai Tu pats zini kādas ir sajūtas vienā vai citā pozā, ko saka Tavs mugurkauls vai kāda cita locītava, muskulis vai saite. Tāpēc  ikvienam, kas vēlas nodarboties ar jogu jāpraktizē  apzinātība. Esot ”klāt” ar visām savām maņām “šeit un tagad”, ieklausoties savā fiziskajā un mentālajā ķermenī, vērojot savu elpu, sirdspukstus. Tikai Tu un Tavs dakteris zināt, kāda ir Tava anamnēze, Tava fizisko aktivitāšu vēsture, tai skaitā traumas, esi uzmanīgs!

Te būs daži praktiski padomi.

Konsultācija pie ģimenes ārsta.

Pirms sākt savas fiziskās aktivitātes, vai tā būtu gatavošanās maratonam, aerobika, cross-fit vai joga būtu labi, ja Tu pakonsultētos ar savu ārstu. Jogas praksei parasti kontrindikāciju nav, bet ir ierobežojumi un,  ja Tev ir kādas veselības problēmas būtu labi, ja Tu skolotājam pirms nodarbības darīsi zināmu savu veselības stāvokli. Piesardzība būtu jāievēro, ja Tev ir augsts asinsspiediens, acu spiediens, glaukoma, mugurkaula vai citu locītavu traumas, trūces, vēnu varikoze, iekaisumi.

Iesildīšanās.

Ja vien tā nav joga, kas ir dziļi relaksējoša un ajaunojoša, kā piemēram Yin yoga vai Restorative yoga, kas neparedz iesildīšanos – iesildies! No nevēlamām traumām sevi var pasargāt, veicot iesildīšanās vingrinājumu. Tiem nav jābūt sarežģītiem, to mērķis ir iesildīt muskuļus, iekustināt locītavas, saistaudu un saišu aparātu.

Nesteidzīgums.

Sāc lēnām un pamazām. Šeit, kā nekur citur darbojas princips: “lēnāk brauksi – tālāk tiksi!”. Es aicinu Tevi praktizēt caur mīlestību, dziļu sevis izpratni, pieņemšanu, paļāvību, bez cīņas, bez konkurences, bez “perfekcionisma”, bez jebkādām galējībām. Pārpūlei ir slikta īpašība, tā neveicina progresu. Praktizē lēnām, soli pa solītim. Jogas telpā ir pieejami dažādi palīglīdzekļi: jostas, kluči, bolsteri, spilveni – nekautrējies izmanto tos! Līdz sarežģītām āsanām nonāksi, kad būsi tam gatavs, Tu to sajutīsi! Nedzen sevi, nesteidzies!

Jautājumi.

Ja jogas nodarbības Tev ir jaunums, nekautrējies uzdot jautājumus. Skolotājs ir tāpēc, lai Tev palīdzētu izprast āsanas biomehāniku (lai izvairītos no traumām), enerģētisko iedarbību, psihosomatisko efektu, elpošanas vingrinājumu specifiku. Labāk lieku reizi pajautā, nekā nodari sev pāri!

 Klātbūtne”.

 Vienalga vai tās ir kādas Tavas ikdienas aktivitātes vai jogas prakse “esi klāt” tam, ko dari. Neignorē signālus ne dzīvē, ne uz paklājiņa! Vienmēr ieklausies savā ķermenī, tas ir Tavs uzticamais sabiedrotais, mīli to! Ja Tavs prāts klejos un nebūs vienots ar ķermeni, traumu risks palielinās. Taču nekļūsti maniakāli bailīgs, jogas pozitīvie ieguvumi ir pārāk vilinoši, lai baidītos no iespējamām traumām.

Nepārcensties.

Jogas klasē parasti cilvēku ir daudz un skolotājs tīri fiziski nevar izsekot līdz katrai dalībnieka kustībai. Tāpēc neforsē, neej pozā līdz maksimālai robežai, nemēģini izpildīt uzreiz advancēto variantu, atceries par pakāpeniskuma principu un pārpūles negatīvo ietekmi. Jebkurai pozai ir modifikācijas un tas, kādu Tu spēj veikt šobrīd ir Tavējā – visticamāk tādas glancētos žurnālos nepublicē un video nerāda, bet tā ir Tava poza, ja tajā jūties labi un stabili. Nesalīdzini un nesacenties! Mums katram ir sava fizisko aktivitāšu “biogrāfija”, novērtē savus spēkus adekvāti.

Ja praktizēsi apzinātību un sekosi šiem padomiem, joga Tev sagādās milzīgu prieku un gandarījumu! 


Avots: http://yogajournal.ru/body/practice/home-practice/na-kovrike-4-sposoba-izbezhat-travm-/

Tulkoja Kristīne Somere



PirmdienāsiCreated with Mozello - the world's easiest to use website builder.

 .