Jogas elpošana

Ikdienā mēs pat neaizdomājamies par tik dabisku procesu mūsos kā elpošana. Tā ir vienkārša, dabiska un automātiska darbība. Mēs visi elpojam, bet vai mēs to izbaudām? Elpošana ir pats galvenais no visiem “barības” veidiem. Elpojot mēs uzņemam gāzu maisījumu, sevišķi skābekli,  kas nepieciešams šūnu vielmaiņai. Ar katru elpas vilcienu mēs uzņemam arī smalko enerģiju, kuras nosaukums ir prāna un tā vislabāk tiek izmantota, ja elpo dziļi, lēni un apzināti. Rezultātā zūd sasprindzinājums un prāts nomierinās. Tāpat kā skābeklis “baro” mūsu organisma šūnas, tā prāna baro cilvēka enerģijas sistēmu, cilvēka ķermeņa enerģētisko pamatu. Prānas enerģija virza katru mūsu domu un darbību. Lai arī elpošana ir vienkārša un dabiska funkcija, tā ir maināma un pielāgojama noteiktu mērķu sasniegšanai.

Prāna visvairāk ir koncentrēta svaigā gaisā, skābeklī, saules enerģijā, arī svaigā, dzīvā, tīrā pārtikā, dzīvā ūdenī ziedošos augos, briestošos augļos, visās dabas spēka izpausmēs un pārpilnībā, vējā, viļņos. Ej dabā un uzpildies, jo prāna ir jebkuras enerģijas izpausmes un aktivitātes motors.

Tāpēc viens no būtiskākajiem jogas elementiem ir elpošanas trenēšana, jeb prānājama. Elpošana ir jāpārvalda, lai stiprinātu sava patiesā “Es” būtības izpratni tā teicis Patandžali “Jogas sūtrās”. Prānājama ir gan īpašu ( arī ritmisku) elpošanas paņēmienu apguve, gan elpas aizturēšana. Ir daudzi prānājamas vingrinājumi, kuros ietverti dažādi ieelpas, izelpas un elpas aizturēšanas elementi.

Pareizi izpildīti prānājamas vingrinājumi var palielināt plaušu tilpumu, bagātināt asinis ar skābekli, stiprināt nervu sistēmu. Turpretī nepareizi izpildīti vingrinājumi iznieko enerģiju un var pat radīt psiholoģiskus traucējumus.

Uzsākot prānājamu, elpošanas kontroles prasmi, var notikt daudz pārmaiņu. Sākas organisma detoksikācija – no aknām, nierēm, zarnām un ādas izdalās toksīni (indes). Sākumā prānājamas laikā Tev var apreibt galva (nepārcenties), ko izraisa paaugstināts skābekļa daudzums smadzenēs (hiperventilācija). Taču šī vieglā reiboņa sajūta rodas ne tikai šī fizioloģiskā iemesla dēļ. Mērķtiecīgi elpošanas vingrinājumi noārda aizsērējumus cilvēka enerģētiskajā sistēmā. Kad šī sistēma darbosies ar pilnu jaudu Tu jutīsies starojošāks. Reizēm šķitīs, ka katra Tava ķermeņa šūna dejo gaismā.

PIEVĒRS UZMANĪBU!

Dažus prānājamas vingrinājumus, īpaši tos, kas saistīti ar elpas aizturēšanu, nav ieteicams pildīt cilvēkiem ar augstu asinsspiedienu un grūtniecēm.

Elpošanas vingrinājumus vislabāk izpildīt tukšā dūša, lai izvairītos no nelabuma, un, lai ļautu enerģijai cirkulēt pēc iespējas brīvāk.

Apakšsadaļās aprakstītie elpošanas vingrinājumi ir vienkārši un droši, tie paredzēti elpas un izelpas padziļināšanai un saistīšanai.

Ieguvumi:

Uzlabojas vispārējais veselības stāvoklis.

Nostiprinās nervu sistēma.

Palielinās plaušu tilpums.

Prāts nomierinās, uzlabojas koncentrēšanās spējas.

Uzlabojas gremošana, jo tiek trenēti iekšējie orgāni.

 

Izmantotā literatūra:

Šakta Kaura Khalsa  “Kundalīnī joga”, Zvaigzne ABC;

Kacudzo Niši “Enerģētiskā elpošana”, “Vieda”, 2004.

V.Vudhola, Dž.Setins “Joga ikvienam”, “J.L.V”.

Kristofers Kilems, “Pieci tibetieši”, Zvaigzne ABC.

 

PirmdienāsiCreated with Mozello - the world's easiest to use website builder.

 .