Ugunīgā elpa jeb kapalabhati


Šis elpošanas veids un tai sekojošā elpas aizturēšana pēc ieelpas (Antar kumbhaka) ir viena no visspēcīgākajām jogas attīrīšanās tehnikām.

Prakse

Ugunīgās elpas koncentrēšanās punkts ir naba.

Tāpat kā visos elpošanas vingrojumos sēdi ar taisnu muguru, piever acis, vēders mīksts un atbrīvots. Ar visu savu uzmanību esi vēderā, jeb saules pinumā. Dažas minūtes elpo mierīgi un ar diafragmu (iztēlojies to kā izpletni, kas iepelpā ceļas uz augšu, izelpā laižas lejā) jeb „ar vēderu”. Elpo vienmērīgi, ieelpā vēders piepūšas, tad izelpā vēders saplok un ievelkas. 

Tad sāc  elpot Ugunīgo elpu jeb (Kapalabhati). Vispirms dziļi ieelpo, tad ļoti strauji un īsi izelpo(1/4 vai 1/2 sekundes), koncentrējies uz izelpu. Tad nedaudz ilgāk ieelpo jeb ļauj elpai pašai brīvi ieplūst ķermenī. Atkārto 20 – 100... reizes (cik vēlies). Ieelpa sākas no diafragmas jeb „notiek vēderā”. 

Elpošana ir strauja 2-3 ieelpas sekundē. Tā ir nepārtraukta un spēcīga, bez pauzēm starp ieelpu un izelpu. Elpo caur degunu, ja vien nav norādīts citādi. Izelpojot izspied gaisu no plaušām, ievelkot nabu un vēderu uz iekšu. Ieelpojot atbrīvo ievilkto nabu un ļauj gaisam automātiski piepildīt plaušas. Sākumā var palīdzēt uz vēdera uzlikta plauksta, lai labāk sajustu vēdera ievilkšanu izelpojot un atbrīvošanu ieelpojot. Lai gan šī elpošana ir ļoti vienmērīga, ar vienādu ieelpu un izelpu, būtu lietderīgi sākumā koncentrēties uz izelpu, kurai jābūt sinhronai ar nabas ievilkšanu. Ieklausies savā elpošanā: tai jābūt kā tvaika lokomotīvei.

Visu lēni izelpo, izmantojot okeāna elpu vai (ujjayi) un vēl kādas 2-3 leizes dziļi ieelpo un izelpo.

Kad būsi apguvis šo tehniku uzreiz pēc ugunīgās elpas var praktizēt elpas aizturi (uz pilnām plaušām). Kad pabeidzot ugunīgo elpu esi dziļi izelpojis, mierīgi ieelpo, piepildot plaušas par aptuveni ¾., aizturi elpu 10-120 sekundes. Šajā brīdī Tu vari izmantot arī kādu slēdzeni (bandha) un enerģijas vadīšanas tehniku, visbiežāk izmanto “Mūla bandha”. Par slēdzenēm lasi sadaļā: Noderīgi/Slēdzenes.

Lēni un mierīgi izelpo, izmantojot Okeāna (ujjayi) elpu.

3-4 reizes ieelpo-izelpo ar diafragmu (vēderu).

Pakavējies savās sajūtās.

Parasti praktizē trīs ciklus.

Blakusefekti: viegls reibonis, galvassāpes, tirpas vai kņudēšana ir normāla parādība, kaut gan ne visi to izjūt. Tā kā Ugunīgā elpa ir attīrošs elpošanas vingrojums, sākumā šādi simptomi var rasties, jo asinsritē nonāk toksīni. Šie blakusefekti nav kaitīgi, un, kad būsi pietiekami ilgi vingrinājies, tie pazudīs.

Kapalabhati iedarbība:

Attīra asinis, aknas (tātad visu cilvēka fizisko ķermeni) un šūnas, kā arī gļotainos aplikumus plaušās. Tādēļ īpaši ieteicama šī  prakse gadījumos, kad ir bijis daudz jālieto medikamenti, tāpat arī alkohols, kafija un citas vielas, ko organismam grūti pārstrādāt;

Palielina plaušu tilpumu (pagarinot elpas pauzes), nostiprina diafragmu, masē sirdi un kuņģi;

Attīra elpceļus, palīdz saaukstēšanās un astmas gadījumā, pie alerģiskām izpausmēm;

Nostiprina visus 72 000 ķermeņa nervu;

Atraisa iekšējo uguni Agni, silda ķermeni un aktivizē smadzeņu darbību. Pētījumi rāda, ka Ugunīgā elpa palielina smadzeņu apgādi ar skābekli un atjauno smadzeņu neironus;

Pievienojot Ugunīgo elpu vingrojumu kompleksam, ātrāk panāksi vēlamo rezultātu.

Iekšējais karstums jeb uguns un palielinātais skābekļa daudzums asinīs uzlabo gremošanas funkcijas, aktivizē vielu maiņu un tās gala produktu, indīgo vielu (šlakvielu) izvadīšanu no organisma.

Veicina vispārēju organisma detoksikāciju un aktivizē visus organisma pašattīrīšanās mehānismus. Regulāra prakse attīra ne tikai asinis un mīkstos orgānus, un audus, bet arī muskuļus, cīpslas, saites un kaulu struktūru. Attīrās āda, cilvēka acis kļūst mirdzošas, uzlabojas oža, dzirde un citu maņu orgānu funkcijas.

Izmantotā literatūra un avoti:

Raksta avots: http://tija-yoga.1s.lv

V.Vudhola, Dž.Setins “Joga ikvienam”, “J.L.V”.

Kacudzo Niši “Enerģētiskā elpošana”, “Vieda”, 2004.


 

PirmdienāsiCreated with Mozello - the world's easiest to use website builder.

 .