Ujjayi jeb okeāna elpa

Jogā tiek uzskatīts, ka tas, kurš ir apguvis, un pastāvīgi praktizē Ujjayi elpošanu uz visiem laikiem aizmirsīs par slimībām. Ujjayi tulkojumā no sanskrita  nozīmē  “tā, kas ir uzvaroša”.  Šo elpošanas tehniku izmanto āsanās, īpaši dinamiskās praksēs un statiskās pozās. Tā ir maiga un dzirdama (kā tāla okeāna šalkas), tādēļ nodarbībās šo elpu biežāk saucu par “okeāna elpu”. To izmanto, lai uzlabotu koncentrēšanos. Tā kā elpa ir dzirdama, ir vieglāk sinhronizēt elpu un kustības. Šādi var izmantot dabisko elpas plūdumu, lai plūstot tam līdzi, papildinātu un atbalstītu kustības. Ujjayi elpa ir vienmērīga un stabila (ieelpa un izelpa ir vienāda garuma), tā palīdz nomierināt un apskaidrot prātu. Tāpēc to var veikt kā meditāciju sēdus stāvoklī.

Šī elpošanas tehnika atvēsina galvu, palīdz gremošanai, nomierina nervus un noskaņo ķermeni. Šis elpošanas vingrinājums rada rīklē skaņu ieelpas laikā.

Prakse:

Sākumā apsēdies taisni. Visus elpošanas vingrinājumus veic ar taisnu muguru un atbrīvotiem pleciem. Roku novietojums, atbilstoši Tavām sajūtām. Aizver acis un apzinies savu elpu. Sajūti, kur veidojas ieelpa, kur izelpa, ļauj elpai dabiski plūst.

Elpošanai stabilizējoties, iztēlojies, ka rīkles priekšā ir vēl viena nāss. Mutei esot aizvērtai, ieelpo un iedomājies, ka elpo caur “rīkles nāsi”, tāpat dari izelpojot. Balss sprauga (balss saites un atvere starp tām) nedaudz noslēgsies, kā čukstot, rodas klusa rezonanse, veidojot mīkstu, dūcošu skaņu: “hhhh-mmm.”

Iztēlojies, ka ieelpo visu laiku uz savu sirdi. Piepildās plaušu augšdaļa. Tev ir jāizjūt arī izelpas norise, un jāsadzird tā no mutes aukslējām.

Katras elpas rāmuma ieturēšana prasa lielāku savaldību elpas sākumā, jo mēs tiecamies sākt sparīgāk nekā beigās. Tāpat, tas prasa lielāku noturīgumu uz katras elpas beigām – kad tiecamies palēnināt – īpaši ieelpas beigās.
Uzturi Ujjayi skaņu pastāvīgu un līdzenu gan izelpā, gan ieelpā no sākuma līdz beigām un pietiekami skaļu, lai pats sadzirdētu uzlabojumus savā elpošanā – bet ne tik skaļu, lai izraisītu saspīlējumu vai spiedienu rīklē vai galvā.
Elpas pauzes notiek dabiski katras ieelpas virsotnē un katras izelpas apakšā. Ļauj pauzēm notikt un izbaudi šā miera brīža klusumu un tukšumu.

Atkārto vairākas reizes!

Ujjayi elpošana ir prānājamas pamats. Šai elpošanas tehnikai ir divas pazīmes, kas to atšķir no cita veida tehnikām:
1. Tā ir šī okeāna šalkoņai līdzīgā skaņa un
2. nepieciešamība uzturēt elpas plūsmu, rāmumu no sākuma līdz beigām, katru elpas vilcienu – gan ieelpojot, gan izelpojot.


Elpošana tiek veikta caur degunu gan ieelpā, gan izelpā. Tas sasilda un attīra gaisu un turklāt ļauj tev pašam stūrēt elpu, izlīdzināt to, kas savukārt darbojas nomierinoši un atslābinoši un pievērš tevi meditācijai.

Tiek uzskatīts, ka Ujjayi elpa uzlabo spēju uzņemt prānu no gaisa, radot ķermenī lielāku tās enerģiju. Praktizējot šo elpošanas tehniku, var sajust nomierinošas enerģijas straumes plūstam caur galvu, gar mugurkaulu un cauri visam ķermenim.

Raksta avots:http://tija-yoga.1s.lv

Izmantotā literatūra:

V.Vudhola, Dž.Setins “Joga ikvienam”, “J.L.V”.

Kacudzo Niši “Enerģētiskā elpošana”, “Vieda”, 2004.


 .