Jogas prakse divi vienā vai Yin un Yang joga. 

Kas tad ir viens un kas otrs - YIN un YANG mūsu ķermenī un jogas praksē.

YIN un YANG ir ļoti nosacīti jēdzieni, kas ir jāaplūko izejot no konteksta, kurā tie tiek apskatīti.  Ja mēs skatāmies ķermeņa kontekstā, tad par YANG varam saukt muskuļus, asinis un ādu, bet  par YIN - saites, kaulus un locītavas.  Muskuļi ir elastīgi, bet kauli ir plastiski.  Muskuļiem patīk iesildīties, kamēr saites paliek nosacīti aukstas. Tāpat kā YANG ir karsts, bet YIN ir auksts. Tie nevar pastāvēt viens bez otra.

YIN un YANG joga viena otru lieliski papildina un līdzsvaro, tas saistīts ar meridiānu sistēmu, kas caurvij mūsu ķermeni. Šo abu jogu sintēze līdzsvaro mūsu prātu un uzlabo emocionālo veselību.

Tieši tāpēc šī ir lieliska prakse, lai sasniegtu līdzsvaru.

Ja mēs runājam par YANG praksi – tie var būt jebkādi fiziskie vingrinājumi, kas uzlabo asinsriti un trenē muskuļus. Tādējādi, plašā nozīmē, fizisko aktivitāšu YANG forma var būt gan skriešana, gan riteņbraukšana, gan spēka treniņš trenažieru zālē, gan peldēšana.

Taču es esmu izvēlējusies aktīvu jogas praksi savienot ar pasīvu.

Šajā jogas praksē mēs strādājam gan ar muskuļiem, gan locītavām, saistaudiem un fascijām.

Kā tas notiek?

Prakses pirmā stunda ir gan dinamiska, gan plūstoša, balstīta uz klasiskas Hatha jogas pozām, kas attīsta spēku, izturību, lokanību, palīdz koncentrēties, uzmundrina, vārdu sakot, darbinam ķermeni, izejot no YANG aspekta. Šīs prakses laikā liela uzmanība tiek pievērsta asanu pareizai un korektai izpildei, lai saudzētu locītavas un pasargātu sevi no traumām. Mūsdienu cilvēka kustību un balsta aparāts parasti ir ar kādām izmaiņām. To rāda pētījumi, kas apstiprina, ka jau skolā bērniem 90% gadījumos ir pataloģiskas stājas izmaiņas. Cilvēka dabiskais novecošanās process un tas, kā mēs savu ķermeni lietojam arī atstāj sekas. Tādēļ manu nodarbību laikā advancētās jogas pozas netiek veiktas. Var gadīties pa kādam vingrinājumam no Pilates sistēmas.

Paskaidrošu: mēs dažkārt paši nenojaušam par kādām funkcionālām vai pataloģiskām izmaiņām mūsu mugurkaulā, par tām mēs uzzinām tikai tad, kad sāk sāpēt vai rada kādu citu diskomfortu un problēma tiek diagnosticēta ar tādām vai citādām medicīnas izmeklēšanas metodēm. Protams, ja cilvēks ir attīstījis spēcīgu muskuļu korseti, nostiprinājis kakla, plecu un roku muskuļus, viņš var mēģināt stāties galvasstājā, bet to es atļauju jums darīt mājās un uz savu atbildību. Kā teica viena mana kliente – labāk Tu nebūtu mācījusies Rehabilitācijas fakultātē, tad Tu nebūtu tik bailīga un piesardzīga. Taču es vienmēr saku, kad man būs rentgena stari acu vietā es iešu un likšu jūs pozās, kamēr man tādu nav, es cilvēkus neaiztieku.

Savukārt otrā prakses stunda paiet YIN zīmē. Absolūti pasīva, maiga, relaksējoša un meditatīva jogas prakse, kuras laikā lielākais uzsvars tiek likts ne tik daudz uz fizisko ķermeni, bet gan uz mūsu emocionālo un prāta stāvokli. Mēs iedarbojamies uz locītavām, cīpslām, saitēm un saistaudiem, kas ir mūsu vitalitātes un enerģijas avots. YIN prakses laikā cilvēks atrodas uz paklājiņa sēdus, pusguļus vai guļus, tas nepieciešams, lai pilnībā atbrīvotu muskuļus, piekļūstot pilnīgi citām struktūrām mūsu ķermenī. Šai jogai ir tādi pat mērķi kā citām praksēm, taču būtiski atšķiras veids KĀ mēs to darām. Saistaudi, fascija neatsaucas uz dinamiskām kustībām. Šāda prakse sniedz cilvēka ķermenim un prātam pilnīgu atslābumu.

Jogas pozas ir statiskas un tajās jāpaliek ilgi 3-5 minūtes (ar laiku pat līdz 20 min.), jo tikai sākot ar otro minūti, poza sāk iedzīvoties ķermenī un tas sāk “atvērties”. Atslābt un paļauties ir atslēgas vārdi. Lēnām un slinki, plūstoši un maigi no pozas pozā ar mīlestību un pacietību, klausot savu iekšējo mammu:) YIN prakse ir kā meditācija.

“Ir svarīgi strādāt gan ar YANG, gan YIN ķermeņa enerģijām, lai iegūtu optimālu veselību un vitalitāti, jo Yin kontrolē yang.

 Ja mēs pārāk ilgi esam bijuši disbalansā, dzīve mums automātiski piespēlē situāciju, kas liek mums to mainīt.  Mūsu veselība var ciest,  mūsu dzīves var mainīties.  Ja mēs šo signālu pēc nepieciešamības līdzsvarot yin un yang ignorējam, mēs varam ne tikai izdegt, bet pat ļoti nopietni saslimt. Pat sirds lēkme  var būt viens no veidiem, kā likt mums apstāties un padomāt.  Mūsdienu dzīvesveids diemžēl neizprot zināšanas par yin un yang, jo tikai tad, kad mūsu ķermenis sabrūk no pārslodzes, mēs sākam domāt par atpūtu, tikai tad, kad kļūstam tik slimi, ka nevaram piecelties no gultas, sākam domāt par to kā vadām savu dzīvi, taču, ja mēs izprotam yin un yang līdzsvara svarīgumu, tad apzināmies, ka mūsu spēkos ir balansēt šīs enerģijas tā, lai iegūtu optimālu fizisko un garīgo veselību.” (Citāts no www.slowyogalife.com Bernie Clark grāmata “The complete guide to Yin Yoga. The philosophy  & practice of Yin Yoga.”, tulkojusi Kristīne Sommere).

Raksta tapšanā izmantota grāmata: Пол Грилли "Инь йога. Теория и практика", tulkojusi I.Jonkus .

 


 .